Det heter Norrbotten, inte Norrland

Appropå Karins inlägg om läsarrespons kom jag att tänka på en kvinna som kontaktade mig angående denna artikel, om filmen Vi hade i alla fall tur med vädret - igen. Ja hon rent av sökte upp mig, kom till redaktionen och frågade efter mig i receptionen. Jag var dock ute på jobb, så hon missade mig. Men när jag kom tillbaka fick jag för första gången i mitt liv ett såntdär meddelande om att någon varit förbi och sökt mig. Då kände jag mig viktig. Hur som helst. Ringde upp kvinnan, som genom ett långt utlägg förklarade hur upprörd hon var över att jag under den andra mellanrubriken i artikeln skrivit följande:

Denna gång handlar det dock inte bara om en campingsemester,
det finns ett mål med resan också: sonen Johans bröllop i Norrland.
Gun vägrar åka i den trånga husvagnen och tycker de ska flyga, men
Gösta går och köper en ny husbil som i stället får bli färdmedlet norrut.


Som ni förstår var det just Norrland som var problemet.

- Är du här uppifrån? Ja då borde du veta bättre, veta att det värsta som finns är när man generaliserar och kallar en plats i Norrbotten för Norrland, det är det absolut värsta, ja du förstår, och det händer hela tiden, ja jag ser det jämt i tidningarna, och det är så hemskt, ja du vet då inte, men man skriver faktiskt Norrbotten om det gäller just Norrbotten och inget annat, absolut inte Norrland, för det ska du då veta att det är sådan skillnad, och folk söderut verkar då inte veta bättre, ja de har då ingen koll på geografin, och om ni fortsätter att skriva så här så gör ni ju inte saken bättre precis, nej...

Så fortsatte hon, medan jag mellan raderna försökte hoppa in och förklara: ja jag är visst här uppifrån, ja jag förstår precis vad hon menar, ja jag tycker också att det är skandal då man kallar en plats i Norrbotten för Norrland. Försökte även förklara att jag skrivit "bröllop i Norrland" bara för att det enligt manus är just ett "bröllop i Norrland", något jag som reporter inte kan styra över. Samt att det i filmer inte alltid är bestämt exakt var något ska utspela sig, och att det i detta fall kanske inte syftade just på Luleå utan bara var som helst i Norrland.

Vet inte om hon godtog min förklaring, men ändå. Jag diggade henne skarpt och är glad att hon ringde. Det är härligt med folk som tycker. Och ja, Norrland vs. Norrbotten är ett känsligt ämne här uppe, trust me...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0