"Jomen du ser ut precis som 22"

Igår på kollektivfesten frågade en kille hur mycket jag fyllde. Gissa, sa jag. För det är alltid, eller oftast, roligt när folk gissar ens ålder. 22, sa han. Mitt i prick, bara sådär. Varför tror du det? undrade givetvis jag. Jomen, du ser ut precis som 22. Själv var han 19 och jäkligt bra på att gissa. För 22 fyllde jag igår, mitt i prick. Och det är ju bra, att se ut som 22 precis samma dag som man fyller 22. Att utseendet hänger med åldern, och varken ligger efter eller springer före.

Jag älskar att fylla år! Inte kanske just det att plötsligt bli ett år äldre, i alla fall på pappret. Utan snarare det där med födelsedag och den pirrande känsla i kroppen som det innebär. Eller är det kanske bara jag, som känner det där suget i magen på morgonen? Som längtar ihjäl mig efter jordgubbstårtan och som struttar runt lite lättare på foten hela dagen lång? Barnsligt, vad vet jag, men jag har alltid tyckt att det där med födelsedag är något speciellt. Fööödelsedag. Kanske mycket eftersom den 15 juli infaller sådär precis mitt i sommaren. Som en hållpunkt, en höjdpunkt, att NU är det sommar, på riktigt. Och kanske för att det alltid alltid, i alla fall så länge jag kan minnas, spricker upp och blir en strålande sommardag just det datumet. Slumpen kanske, men någonstans i mitt egosinne vill jag tro att det är baaara för min skull, som vädergudarna anstränger sig lite extra. För att det är min dag.

Födelsedagen var hur som helst fantastisk. Och ja, nu har jag liksom lyckats radera ut ur mitt minne på vilket sätt jag tillbringade x antal timmar av dagen. (I en skog uppe vid Överkalix för att tillsammans med polis, press och tvåhundrafemtioen myggor vänta på en minneskortege som vi skulle bevaka. Och som drog ut på tiden så att jag fick panikskriva ihop artikeln på en halvtimme och jobba över till klockan 23. Och att jag sen bara hade en timme kvar av födelsedagen. Men, det glömmer vi.) För allt annat var alldeles fantastiskt.

Tack alla fina, fina ni som kom förbi eller hörde av er på ett eller annat sätt! Tack för överraskningsfirandet i lördags! Tack för paket, brev, sms och Facebookhälsningar! Ni är så goa allihopa, det värmer oerhört.


Kommentarer
Postat av: jeanna

oj, du är olik dig, snyggo! Det måste vara för att du har fyllt 22... hihi! puss söto.

2008-07-17 @ 19:01:42
URL: http://jeannaofvarmland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0