Jan-Olov får heta Madeleine

I somras skrev jag om Jan-Olov Madeleine Ågren, som kämpade med att få kalla sig för Madeleine i andranamn. Namnet Madeleine har han själv nyttjat länge, men då han ansökte om att få använda namnet även officiellt fick han avslag från Skatteverket. Madeleine ansågs inte vara ett lämpligt namn för en man, då det inte var "förenligt med svensk namntradition".

Och jag bara suckade. Över att det ska vara så förbannat svårt för en vuxen människa att få ta sina egna beslut och bestämma över sig själv, så fort de besluten råkar strida mot det någon har bestämt ska anses vara "normalt" och "korrekt" i dagens samhälle. Känner sig Jan-Olov som en Madeleine ska han väl för tusan få bära namnet Madeleine! Punkt.

Så imorse, då jag kikade in på kuriren.nu för min obligatoriska Luleå-update, blev jag oerhört glad. Jan-Olov får heta Madeleine! Någon vettig människa på Länsrätten har tydligen insett att 45-åriga Jan-Olov själv kan avgöra vilket namn han trivs med.

Ännu vågar han inte hoppas, eftersom Skatteverket fortfarande kan överklaga beslutet. Men kanske kanske kan det finnas en gnutta hopp ändå, mitt bland alla dessa ibland så byråkratiska, trångsynta och mallade stenålderslagar och praxis som styr över oss. Så jag håller tummarna. För Jan-Olov Madeleines skull, och för alla andra där ute som brottas med samma dilemma. Att inte få vara den de vill vara.

Kommentarer
Postat av: Malin

nu finns jag också på en blogg! :) jag läste också det och blev glad!

2008-11-10 @ 22:24:01
URL: http://malinsliiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0