Om några vita magiska små flingor

Får ett sms från Sofia, där hon citerar Expressens löp:
NYTT LARM, Flingsalt kan göra dig trött och överviktig
 
Vi är båda flingsaltsfanatiker, som senast i lördags diskuterade hur dessa små magiska flingor kryddar upp vår tillvaro. Tänk bara på allt som smakar sååå mycket smaskigare bara det får några flingsaltsflingor över sig: avocado, tomater, ja all slags sallad, kött, kyckling, potatis...

Betyder det här att jag måste sluta låta dessa vackra små saltkorn segla ner mot min avocadomacka, likt snöflingor?! Att avocadomackan här framöver enbart kommer smaka vanlig avocadomacka, utan den där lilla extra salta touchen?! Att min livskvalité därmed kommer att sänkas ett snäpp?!

Genast går jag in och läser på Expressen.se: Trött, frusen, nedstämd och extrakilon, blablabla, torr hud och skört hår, blablabla, dold folksjukdom, blabla, gravida och ammande kvinnor bör ta kosttillskott, blablablaaa... Hallå, var är flingsaltet?!

Jo, först i sista stycket kommer det.
"I mataffären finns jodberikat salt att köpa. Men flingsalt och havssalt
- som ofta inte är jodberikat - är allt mer populärt. Och av kostnadsskäl
använder storkök och livsmedelsindustri ofta oberikat salt. Därför är
personer med lågt saltintag och de som äter mycket storköks- och
snabbmat också i farozonen för jodbrist.
"

Så, om jag äter jodberikat flingsalt är allt lugnt? Eller en massa jodberikat salt utöver mitt flingsalt? (Och när jag ändå är igång slutar äta snabbmat?) Puh, jag andas ut. Ännu en åhnej-du-kommer-dö-om-du-fortsätter-äta/göra/leva-på-detta-sätt-artikel a´la kvällstidningsmallen, med andra ord. En höna av en fjäder. Ett löp av en rubrik av en detalj i sista stycket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0