Taj Mahal

En byggnad som jag vetat exakt hur den sag ut innan jag ens varit dar. Som jag sett pa jag-vet-inte-hur-manga fotografier innan och som jag vetat exakt hur jag sjalv skulle fotografera den nar jag val kom dit. En byggnad som jag mest bara ville se for att kunna bocka av den pa saker-att-se-listan. Och for att fa ta just det dar turistfotot.


Knappast trodde jag val att det skulle vara vart nio timmar pa ett hart bussate till Agra. Men tank, jag hade fel! Nar jag val stod dar framfor den vita byggnaden och betraktade den i soluppgangen strax innan sju pa morgonen sa kandes det maktigt. Dar var det, Taj Mahal, byggnaden med den kanda silhuetten, ett kannetecken for Indien. Och jag blev imponerad.


I ovrigt sa blev det bara en snabbvisit i Agra, staden dar Taj Mahal ligger. Ett hotellbyte da det hotell vi bokat visade sig vara ackligt och ofrascht, en underbar makaronimiddag och bananmilkshake da vi tillslut lyckats hitta ett nytt hotell, en god natts somn och frukost pa hotellets takrestaurang, en promenad pa en lokal bazar, och sen nio timmar pa ett hart bussate hem igen.  Och jag fick det, mitt turistfoto:



Taj Mahal, som en man lat bygga som karleksforklaring till sin hustru.
Byggdes mellan 1631 och 1653 av totalt 20 000 personer,
och anses vara ett av varldens sju nya underverk.



Frukost pa takrestaurangen pa vart hotell.
Tank att fa ata supersmaskiga kokospannkakor och dricka ingefarste
samtidigt som man blickar ut over Taj Mahal!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0