"Blodtörsten, huggtänderna som tränger in i köttet..."

"Vampyren är 2000-talets sexsymbol" 

"Hela vampyrgestalten kan ses som en metafor för samlaget.
Blodtörsten, huggtänderna som tränger in i köttet, blodet som rinner ut."

Psykologanalytikern Maria Yassa menar att den komplicerade kärleken känns mer tilltalande för reflekterande unga kvinnor, och att vampyrhistorierna kan vara en arena för att bearbeta sexuella funderingar. Att mötet mellan människa och vampyr är en gestaltning av den risk som finns inneboende i varje kärlek. Och att varje ung tjej brottas med sin sexualitet, vilket i vampyrhistorierna blir förkroppsligat genom den å ena sidan enorma attraktionen och å andra sidan förbudet.

Så det är därför? Att jag är en reflekterande ung kvinna som dras till vampyrerna eftersom att jag är ute efter komplicerad kärlek och brottas med min sexualitet? Att jag behöver fundera över risken med kärlek och konflikten mellan attraktionen och förbudet? Hm, jag vet inte...

Men. There´s just something about those vampires...


Kommentarer
Postat av: sofia

Ja Elin. Det är precis det som det betyder.

2009-10-26 @ 15:56:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0