And all she want´s to do is dance...

Vi snurrar och salsar oss hem genom natten, det spritter i benen och jag blir tvungen att öva pliéer framför spegeln en stund innan jag går och lägger mig. Nej, det går inte att gå hem från en dansfilmskväll oberörd, utan ett enormt dansbehov krypandes i kroppen. Malin och Lisa hade laddat upp med en hel hög av klassiker från videobutiken, men tillslut kunde vi enas om att det blev följande filmer som fick förgylla vår kväll:



Dirty Dancing
Patrick Swayze med svarta solglasögon och skinnjacka, oskuldsfulla ljuva Jennifer Grey som förvandlas till dancing queen på sisådär tre dagar. "Nobody puts Baby in a corner", Time of my life och det berömda lyftet.
Dansfilmernas dansfilm. Betyg: +++++



Flashdance
På dagarna svetsare, på nätterna dansare. Alex bor i en lagerlokal och försöker försörja sig samtidigt som hon drömmer om dansskolan. Benvärmare, What a feeling, auditionernas audition och en massa snygga, svettiga, sexiga moves.
Grym musik, cool tjej, snygga outfits. Betyg: ++++



Dirty Dancing 2 - Havana nights
Revolutionens Kuba, den blonda överklasstösen träffar fattige diskpojken som lär henne skaka rumpa och svettas på dansgolvet, sköna latinorytmer, svettigt och hett, och så självklart Patrick Swayze i en biroll.
Gullig, men tvåor blir aldrig särskilt lyckade. Betyg: +++


Vi kunde vi även konstatera de obligatoriska ingredienserna i en dansfilm:
- Enorma puffpermanenter
- Komplicerade kärlekshistorier
- Starka fadersgestalter:  en pappa som blir besviken på dottern eller som gör dottern besviken, men som tillslut tar sitt förnuft till fånga, förstår dotterns bästa, kommer med de klokaste orden och så blir det lite "daddy, i love you" och snyftsnyft medan mamman är osynlig i bakgrunden.
- Vatten: öva lyft i vattnet, vatten som faller ner på scenen mitt under dansen, dansa i vågorna på stranden, ja vatten i någon form.
- Motljus-överdos: dans i motljus, kärlek i motljus, avsked i motljus... Mottot tycks helt enkelt vara att allt blir lite snyggare om det filmas i motljus.
- Ett bakomdansare-crew: som bara finns där i bakgrunden utan repliker och är sjukt bra på att dansa, men ständigt redo att peppa och ställa upp på lite till punkt och pricka inövad korreografi som ska verka vara helt spontan.

Kommentarer
Postat av: Anneli

Åååh! Jag vill också ha dansfilmsmaraton! Två av de tre ovan nämnda filmerna ligger i min filmlåda under sängen... hmm... ;)

2009-09-26 @ 16:26:45
URL: http://myinterpretation.webblogg.se/
Postat av: Eva

Jag har sett Dirty Dancing ungefär 30 gånger - de flesta av gångerna när jag var under 13 år. Den håller än =)

2009-09-27 @ 10:15:06
URL: http://renaramagrekiskan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0