Kan en man vara gravid?

Det här tycker jag är väldigt spännande! "Man skulle kunna tro att Scott Moore bara har en präktig ölmage. Men han är gravid – i åttonde månaden."

Men frågan är: är han verkligen en man? Han har ätit könshormoner sedan tonåren, ja. Könsopererad, ja. Vi ser honom som en man eftersom att han ser ut så som samhället har enats om att en man ser ut. Men med reproduktionsorganen kvar, är han väl fortfarande en kvinna på insidan? Och än idag är det ju faktiskt helt enkelt så att det bara är kvinnor som kan bli gravida och föda barn. Kan man då kalla det för en gravid man?

Kommentarer
Postat av: jeanna

Elin, Elin, så konservativ du är. Kan man tro vid första anblicken av detta inlägg, i alla fall. Nu tror jag inte att du menar så, men om: Enklast blir nog om alla får vara, och kalla sig, vad de vill. Oavsett vilka hormoner man springer runt med. Det handlar väl mest om att vi gillar att sätta etiketter på saker – men kanske måste inte alltid dessa vara samma. En man kan vara kvinna, fult kan vara snyggt – allt utifrån vem som tycker't. Smart, va! ;)



Dock tror jag att jag förstår vad du EGENTLIGEN menar – att tidningen gör en grej av något som inte är. Suck, suck. Men alltid säljer det väl hos nån.

2010-01-27 @ 17:34:30
Postat av: Elin

Jeanna, Jeanna. Du är så smart;) Och ja, ungefär så menar jag, att det blir så fel när man nu ska sätta etiketter. Med följden att det blir en grej av något som egentligen inte är en grej. Eftersom man ju idag som tur var kan vara lite både och, i ganska stor möjlig mån det man känner för och vill vara. För ja, har man de "kvinnliga" inre organen så kan man bli gravid. Inget märkligt med det.



Hur som helst intressant att se debatten som uppstår av denna ickenyhet. Samt hur den väcker folks intresse, och får oss (exempelvis mig) att fundera kring dessa etiketter.

2010-01-27 @ 18:36:50
URL: http://elinsusanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0